مدرسه ما

مدرسه ما

نویسنده : داود ربیعی
مدرسه ما

مدرسه ما

نویسنده : داود ربیعی

راهکار های جذاب تر کردن درس ریاضیات

اگر معلم پیکان تیر کلام و برق نگاهش را به جوهر محبت آغشته سازد و بر قلب شاگردانش بنشاند چنان شور و هیجان و عشق به یادگیری در او ایجاد می شود که از شیرینی درس ریاضی شگفت زده خواهد شد .

چکیده مقالات به سه بخش مجزا می گردد . یادآوری می شود کلیه مطالب ، نظرات و پیشنهاد های همکاران است .

- الف ) معلم ، برنامه و روش های تدریس :

1. در روش های غلط و مطرود ، معلم خود آموزش دهنده ، طراح و حل کننده ی مسئله است .

2. ریاضیات را در قالب تعاریف محض و در حد حیطه دانشی تدریس نکنیم .

3. از روش زبانی و تقریر که معلم فقط متکلم وحده است استفاده نکنیم و روش استدلالی خیلی بهتر است .

4. برای تدریس ریاضیات روش مکاشفه ای بهترین روش است و استفاده از ابزار و وسایل در به کارگیری از این روش .

5. عدم اطلاع برخی آموزگاران از محتوا ، مطالب و شیوه های تدریس در کلاس های سوم و چهارم .

6. به کارگیری آموزش های مجسم و نیمه مجسم در روش های ارائه درس .

7. تکرار ، تمرین و دقت  و مرور محتوا و مطالب تدریس شده به پررنگ تر شدن یادگیری ریاضی کمک می کند .

8. اختصاص وقت بیشتر ، به یادگیری کمک می کند .

9. ارائه فعالیت های مکمل و خارج از کلاس به دانش آموزان .

10. توجه بیش از حد آموزگار به این درس نسبت به سایر دروس مانند جایگزینی و اختصاص ساعات هنر ، ورزش و ... به این درس ، در دانش آموزان ایجاد تنش و اضطراب می کند .

11. ارائه مفاهیم ریاضی و تدریس توأم با بازی و سرگرمی به یادگیری ریاضی کمک می کند .

12. گرد همایی و برگزاری مجامع عمومی معلمان ، برای هرچه بهتر شدن روش ها و الگو های تدریس .

13. آموزش چهره به چهره مانند تدریس خصوصی در یادگیری هرچه بهتر ریاضی کمک می کند .

14. در تدریس ریاضی از مراحل مجسم  نیمه مجسم و ذهنی و مجرد استفاده شود .

15. معلم تدریس ریاضی را با لطیفه و قصه توأم نماید .

16. هیچگاه در درس ریاضیات دانش آموزان را تنبیه و تحقیر نکنید .

17. روش ها را از حالت مجرد و ذهنی به سمت عینی و مجسم سوق دهیم .

18. نظارت مدیر بر کار معلم و اطلاع از روند پیشرفت کلاس در درس ریاضی .

19. آموزگار باید دانش آموزان را با مسائل ریاضی درگیر کند .

20. تاثیر نا کافی جشنواره های الگوی مناسب تدریس در ایجاد تغییر نگرش آموزگاران به روش های نوع تدریس .

21. تلاش در ایجاد تغییر نگرش مثبت نسبت به درس ریاضی به یادگیری آن کمک می کند .

ب) دانش آموز و خانواده :

1. دخالت برخی والدین در تدریس معلم و اصرار به آموزش روش های قدیمی به فرزندانشان .

2. عدم درک مسئله از سوی دانش آموز مهمترین مشکلات یادگیری ریاضی است .

3. توجه و دقت دانش آموزان با حواس جمع در موقع تدریس آموزگار .

4. تشکیل گروه های کاری دانش آموزان و آموزش فرد به فرد در یادگیری ریاضی کمک می کند .

5. برقراری ارتباط میان یادگیری ریاضی و زندگی روزمره ی بچه ها .

6. توانایی دانش آموزان در حدس زدن ، تخمین زدن و داشتن چنین قدرتی در پاسخ تمرینات ، اشکال و محاسبات ذهنی ، کمک می نماید .

7. وجود ذهنیت غلط مبنی بر سخت و مشکل بودن درس ریاضی ، کار را در یادگیری مشکل می کند .

8. وجود تفاوت های فردی در یادگیری ریاضی  در خور توجه است .

9. تقویت مهارت زبانی و وجود ارتباط مستقیم آن با یادگیری ریاضی حائز اهمیت است .

10. پرورش قوه ی اعتماد به نفس در دانش آموزان ، در یادگیری بهتر ریاضی کمک می کند .

11. ارتباط هرچه بیشتر بین خانه و مدرسه در پیشرفت علمی و درسی دانش آموزان حائز اهمیت است .

12. وجود عوامل ارثی و ژنتیکی و برخورداری از بهره ی هوشی مناسب به یادگیری ریاضی کمک می کند .

13. عدم توانایی برخی دانش آموزان در تعمیم مطالب و محتوای ریاضی به زندگی روزمره ی خود  .

14. توانایی دانش آموزان در حل مسئله یادگیری ریاضی را آسان می کند

15. اضطراب ، نا امیدی ، افسردگی  و عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان و وجود مشکلات خانوادگی تاثیر مستقیمی در عدم یادگیری ریاضی داراست .

16. رسیدگی و توجه اولیا به تکالیف ریاضی فرزندانشان کمک شایانی به یادگیری ریاضی می کند .

17. تعدد دانش آموزان و مواجه با زمان اندک تاثیر مستقیمی در عدم یادگیری بهتر ریاضی دارد .

18. برای تثبیت و تعمیق یادگیری ریاضی دانش آموزان باید توانایی ایجاد تعمیم در اندوخته های خود را داشته باشند .

19. دانش آموزان باید ارتباط مسائل ریاضی و اجزای یک مسئله را تجزیه و تحلیل کنند .

ج) کتاب درسی ، وسایل و مواد کمک آموزشی :

1. عدم  وجود تصاویر و نقاشی های جذاب در کتاب ریاضی پنجم  .

2. عمده ترین مشکل یادگیری ، عدم یادگیری جدول ضرب در پایه سوم است .

3. برخی کتب ابتدایی به ویژه علوم و فارسی محلی است برای بروز خلاقیت و نو آوری در دانش آموزان به جز کتاب ریاضی .

4. برخی محتوا و موضوعات ریاضی پنجم از حدّ درک و توانایی حل دانش آموز 10-11 ساله بالاتر است .

5. حجم زیاد مطالب در این پایه و زمان ناکافی ، فرصت تکمیل یادگیری را نمی دهد و حتی رسیدگی به دانش آموزان ضعیف و نیازمند را فراهم نمی کند.

6. به کارگیری متون کمک آموزشی ریاضی کمک بسیار مفیدی جهت یادگیری ریاضی است .

7. آزمون های مستمر و مکرر به درک و یادگیری ریاضی کمک می کند .

8. ساخت وسایل کمک آموزشی ولو ساده توسط دانش آموزان در برخی موضوعات و مطالب کتاب ، به یادگیری بهتر همان موضوعات کمک می نماید .

9. دانش آموزان هنگام کار با وسایل و ابزار کمک آموزشی خسته نمی شوند اما از نوشتن تکالیف حتی کم زود  خسته و دل زده می شوند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد