مدرسه ما

مدرسه ما

نویسنده : داود ربیعی
مدرسه ما

مدرسه ما

نویسنده : داود ربیعی

جعبه ی سیاه نقاشی دانش آموزان

خورشید در نقاشی کودکان نماد پدر است و خورشید کامل و زیبا نشان دهنده ارتباط خوب و سالم با پدر و رضایت از او است اما خورشیدی که همواره بخشی از آن پشت ابر یا کوه باشد می گوید که کودک ارتباط خوبی با پدرش ندارد.

امروزه در سراسر دنیا روان شناسان و روانکاوها با توجه به نقاشی کودکان به کشف و درمان بیماری ها و اختلالات روحی کودکان می پردازند.

با رمز و رازهای آن چه کودک تان روی کاغذ می کشد، آشنا شوید بسیاری از پدرها و مادرها برای آن که چند دقیقه ای کودک خود را سرگرم کنند تا بتوانند به کارهای روزمره برسند، از او می خواهند در گوشه ای از اتاق بنشیند و نقاشی بکشد.

حتی در مواقعی که کودک با شور و اشتیاق نقاشی خود را به والدینش نشان می دهد، در بهترین حالت جمله ای که والدین به او می گویند این است که
«آفرین! چه نقاشی زیبایی کشیده ای»اما این نقاشی های به ظاهر ساده و بی معنی، سرشار از حقایق و ناگفته های کودک هستند، ناگفته هایی از مشکلات روحی که او تنها به خاطر کودک بودنش نمی تواند آن ها را به زبان بیاورد.


امروزه در سراسر دنیا روان شناسان و روانکاوها با توجه به نقاشی کودکان به کشف و درمان بیماری ها و اختلالات روحی کودکان می پردازند. جالب است
بدانید که حتی در برخی موارد محققان توانسته اند با بررسی دقیق نقاشی های کودکان به مشکلات خانوادگی آن ها پی ببرند.

نقاشی کردن به کودک فرصت می دهد تا ترس ها و احساساتش را غیرمستقیم بیان کند. 

هر کدام از نقاشی های کودکان بیانگر داستانی است که شاید خود او نیز نتواند آن را برای کسی شرح دهد. کودکی که همواره آدمک هایش را بدون دهان می کشد نمی داند چرا همواره فراموش می کند این عضو از بدن را رسم کند اما روان شناسان به خوبی متوجه می شوند که این فراموشی تصادفی نیست و حقایقی از محیط خانه و خانواده را فاش می کند.

در بررسی نقاشی های کودک باید به محیطی که کودک در آن نقاشی کرده، بسیار دقت کنیم چرا که محیط، عاملی مهم و تعیین کننده در چگونه رسم کردن و رنگ زدن نقاشی های کودک است. شاید اگر فرد غیرمتخصص در نقاشی یک کودک، رنگ های تیره ببیند به سادگی از کنار آن عبور کند و این مسئله را ناشی از علاقه کودک به رنگ های تیره بداند اما یک متخصص با دیدن رنگ های تیره درنقاشی کودکان به خوبی متوجه می شود که احتمالاً هنگامی که کودک در حال نقاشی بوده پدر و مادر در حال بحث و دعوا بوده اند که کودک ناخودآگاه نقاشی اش را با رنگ های تیره رنگ آمیزی کرده است.

۳ نکته خیلی مهم

البته باید بگویم در صورتی با توجه به نقاشی کودکان می توان به روح و شخصیت آن ها پی برد که:

۱) او مطابق میل خود و بدون آموزش و اجبار، تصاویر را روی کاغذ بیاورد.

۲) موارد ذکر شده در صورتی نشان دهنده حالات ذکر شده هستند که دایم در نقاشی کودک مشاهده شوند و نیز کودک زمانی نقاشی کند که در شرایط عادی قرار داشته باشد. یعنی عصبانی و بی حوصله نباشد.

۳)نکته مهم دیگر این است که نقاشی های کودکان در سنین مختلف معانی متفاوتی دارند و نکات ذکر شده در این مطلب برای کودکان پیش از سنین
دبستان کاربرد دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
maloosak چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت 17:39 http://maloosak.69.mu

خیلی ممنون از وب سایت خوبتون که فوق العاده عالیه....واقعا متشکرم....
خوشحال میشم به منم سر بزنید.
985168

ممنون از نظر شمالطف دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد